Fordele ved workshops
August 5, 2020

Double Diamond

Metoder skaber et fælles sprog i kreative processer. 

Af Anne Katrine Okholm Skole

29. Juli 2020

Kreativitet, visuel kommunikation, branding

Kender du det? Du sidder og er nææææsten færdig med noget.

Så kommer der en og kigger dig over skulderen og velmenende siger han: ”Ej, cool….ville det ikke også være fedt, hvis…” og så nævner han noget om kameler, der spiser is eller kører på mountainbike på Island.

Hans idé er måske et sted mellem god og genial, det er bare for sent.

Du har lyst til at sige: ”Det tog er kørt!”, men velvidende at ja-hatten er en obligatorisk del af den kreative klasse bliver det mere noget i retning af: Jooooooooh.

Han kan jo ikke umiddelbart vide, at mens han er i idéudvikling, så er jeg i detaljerings- og produktionsfasen, hvilket svarer nogenlunde til at han forsøger sig med tysk i et land, der kun taler spansk.

Double Diamond definerer, hvornår mulighedsrummet er åbent

Det sidste år har vi i Montgomery indgående arbejdet med en klarere opdeling af vores arbejdsfaser. Processen må gerne være iterativ, men vi skal vide, hvor vi er. Vi har over det sidste år tweeket double-diamond, til at passe til vores proces og finder naturligvis stadig huller og plads til forfinelse. Den kan bruges af alle, der udvikler og har et skabende, kreativt virke – således også os, som er 100% kommunikatører.

Hvad gør den så, spørger du?

For os her i huset hjælper den til:

  1. In short: Forventningsafstemning = At skabe et fælles univers med vores kunder i forhold til, hvor lang tid ting tager, hvad vi bruger tiden til, og hvilke faser vi skal igennem, før vi står med et færdigt produkt. Den giver os også mulighed for at pege på, hvor kunden har mulighed for at være med, hvornår de SKAL være med og hvornår de kan blive fri
  2. At skabe et fælles sprog mellem alle os her i huset, som har hver sin faglighed, hver sit arbejdstempo og hver sine ideer. Fx kender du garanteret godt fornemmelsen af at være i gang med at eksekvere på en aftale og så kommer der en og siger: ”ku´ det ikke være fedt, hvis vi…

(Her bider jeg tænderne sammen, mens jeg tænker ”Jo, hvis du var kommet med det i går – eller i hvert fald da mulighedsrummet var åbent”).

Modellen kan tilpasses den enkelte process

Alle kunder, kollegaer og samarbejdspartnere er heldigvis forskellige og derfor finder vi naturligvis stadig huller og plads til forfinelse i hver fase.

Måske har du prøvet noget af det samme og har fif til mere forfinelse?

Ellers er vores version din til evige inspiration og jeg sender den gerne til dig, om du har lyst?


Metoder skaber et fælles sprog i kreative processer.