I svingdøren til mulighedsrummet
July 29, 2020
Hvad kalder du det “at skabe opmærksomhed”?
August 14, 2020

Køb dit eget arbejde

Af Anne Katrine Okholm Skole

5. August 2020

Kreativitet, visuel kommunikation, branding

– Det må være den frie oversættelse af ordet ”workshop”. Hvis det er den forståelse, du også har af begrebet workshop, så giver det mening, hvorfor du rynker lidt på brynene, når jeg nævner ordet.

”Jeg er jo ikke komplet idiot”, kan man se, du sidder og tænker, som i virkeligheden dækker over:

  1. Jeg ville være millionær, hvis jeg betalte mig selv for mit eget arbejde - og så så verden i øvrigt HELT anderledes ud.
  2. Hvis jeg kunne løse det selv, sad jeg jo ikke her og bad om hjælp.

Men hele pointen med førnævnte ord OG begreb ”workshop” er faktisk, at du delvist skal betale for dit eget arbejde. I hvert fald sådan som workshops fungerer her i huset med vores kunder. Vores fornemmeste opgave ved en workshop er:

  1. At du skal kunne se dig selv med dine kunders øjne og forstå, hvad det faktisk er, de køber
  2. At vores særligt udviklede metoder giver dig nye arbejdsredskaber…man kunne kalde det learning-by-doing.

Vi elsker workshops i Montgomery. Fordi de på en synlig og simpel måde med et fælles afsæt får afdækket muligheder, problemstillinger, idéer og løsninger. Fordi de flytter flygtige tanker og indfald til at være gode idéer med potentiale. Fordi de igen og igen skaber et stærkt fundament for udviklingsarbejde.

Måske har du en yndlingssanger, der som ingen andre kan forlænge tonen, eller en favoritmusiker, der kan tage det svære riff? Det kan også være, at du tricker bedre på anologien om en fodbolddriblende mesterspiller, der sætter tre forsvarsspillere af, før han afslutter mod mål?

Min bedste reference, qva min fortid, er at drage en parallel til den stærke, veltrænede, fleksible og atletiske moderne danser. Hun ophæver tyngdekraften, bevæger sig som lavet af gummi og elastikker, mens hun ubesværet bevæger sig i rummet til specifikke destinationer kun hun og koreografen husker.

Pointen?

Fælles for dem alle er utallige års træning, forfinelse, mere træning opfulgt af mere raffinement. Sådan skal den workshop, du går ind til være.

En vel-afviklet workshop har krævet masser af forberedelse, både lige op til og utallige år før det – det må du gerne vide. Men selve eksekveringen skal, som var det kunst, være med flow, elegance, kræve din opmærksomhed, lade dig gå på oplevelse og sidst men ikke mindst efterlade dig i spændingsfeltet mellem inspiration og tilfredshed.

Det krav kan du tillade dig at stille, hvis du skal betale for dit eget arbejde. Målet skal rammes. Den specifikke destination i rummet nås. Ikke på baggrund af tilfældigheder, men derimod års erfaring og forberedelse.

Vi bruger også workshops på os selv. Både strategisk, taktisk og operationelt. Man kan sige, at vi på flere niveauer jævnlig syretester om vi vil købe vores eget arbejde.

Og hvis du sidder og overvejer, nu, hvor jeg har agiteret for at ”betale for eget arbejde”.

Yes! Vi får ovenikøbet løn for det:)